Als ik ’s ochtends op m’n werk de computer opstart en het wachtwoord intyp, krijg ik de boodschap dat mijn wachtwoord niet juist is. Oh ja, ik had het gisteren gewijzigd en heb zojuist het oude ingetypt. Ik type het nieuwe wachtwoord in en krijg opnieuw de boodschap dat het wachtwoord niet klopt. Ik weet dat ik drie kansen krijg, daarna wordt mijn account geblokkeerd. Chips, waar had ik nou ook weer die hoofdletter gezet? Een laatste poging mislukt ook en dat betekent dat ik hulp moet gaan zoeken bij de telefonische helpdesk. Ik bel het nummer en krijg een mooie mannenstem aan de lijn. Als ik het probleem heb uitgelegd,
hoor ik de mooie stem aan de andere kant van de lijn op een toetsenbord rammelen. Hij vraagt mij om het nog eens te proberen. Nee, weer de melding dat het wachtwoord onjuist is. Hij vraagt me nog een paar dingen te doen, maar ook dat blijft zonder resultaat. De mooie stem verontschuldigt zich, normaal gesproken zou dit probleem met twee muisklikken opgelost moeten zijn. Het is even stil en dat zegt hij dat het misschien beter is een nieuw wachtwoord aan de maken. Ik hoor weer gerammel en dan zegt hij: “Type eens ‘jij is lief, lief in hoofdletters, zonder spaties en gevolgd door een uitroepteken’.”
Het werkt, ik ben ingelogd.