Home
Dating voor hoger opgeleide singles
Home Facts & figures Succesverhalen Hoe werkt het?

zondag 22 mei 2016

Routeplanner

Techniek dient de mens tot nut. En dat is precies het uitgangspunt voor mij voor elke nieuwe aanschaf. Zie ik het nut niet, dan komt zo'n apparaat mijn bestaan niet in. Ik noem maar iets. De zo aardig lijkende zelf zuigende stofzuiger; zo'n ronddraaiend geheel waar in de reclame de poes ook op kan meereizen. Voor mij nutteloos omdat dat ding niet in staat zal zijn de haren verspreid door mijn oude gigantische vierpoter adequaat te lijf te gaan; daar is een speciale cat & dog stofzuiger voor nodig.

Wat ik wel ooit aanschafte was een routeplanner, een TomTom. Mijn lieve dochter voorzag de TomTom van een mannenstem omdat - volgens haar - ik het ook wel weer eens aardig zou vinden om samen met een man in mijn auto te rijden. Ze had helemaal gelijk. Ik vond die sonore mannenstem van mijn TomTom best gezellig onder het rijden. Maar na een jaar gebruik, kreeg ik de mededeling dat ik de TomTom diende te upgraden. En dat upgraden zou net zoveel kosten als de aanschafprijs van dat ding. Ben altijd tamelijk allergisch geweest voor dergelijke producenten handigheden. Dus liet het upgraden voor wat het was en bleef rustig met verouderde TomTom doorrijden. De TomTom en ik kwamen er altijd wel samen uit en op bestemming.

Verleden jaar kwam een nieuwe mobiele telefoon in mijn leven. Op dat mobiel werd de gratis routeplanner Waze gezet met, op mijn verzoek, een vrouwenstem. Verschil in apparaten moet er zijn, vond ik.

Als voorzichtig mens begon ik de eerste keer de routeplanner Waze uit te proberen samen met mijn vertrouwde TomTom. Een eyeopener. De routeplanners hadden het bij het wegrijden vanaf mijn huis al met elkaar aan de stok. De ene wilde dat ik vanaf mijn oprit naar links zou rijden en de ander wilde dat ik naar rechts reed. Omdat links nogal onlogisch leek, reed ik zoals vertrouwd naar rechts. Waarna de WazeVrouw al protesterend en lawaaiig bliepend een nieuwe route plande.

Daar was meteen een eerste verschil tussen de TomTomMan en de WazeVrouw. Als ik de route neem die de WazeVrouw aanwijst, gaat de TomTomMan zonder enig lawaai de nieuwe route inplannen. Andersom maakt de WazeVrouw altijd bliepend duidelijk dat het niet aardig te vinden dat ik haar aanwijzingen links laat liggen. Het leken net mensen.

Na die eerste keer ben ik verslingerd geraakt aan het gebruik van beide apparaten tegelijkertijd. Het lijkt op een ruziënd stelletje wat met mij meerijdt. Met de TomTomMan geplakt tegen mijn voorruit en de WazeVrouw op de console naast mij, wordt elke autorit een aaneenschakeling van gegrinnik aan mijn kant.

Ook leiden twee routeplanners bij herhaling tot verrassingen. Een paar dagen geleden was ik vanuit het zuiden op weg naar een familielid in ziekenhuis Den Haag. Normaal rijd ik altijd over Utrecht naar Den Haag; maar die dag besloot ik de routeplanners te volgen. Want beide routeplanners gaven tegelijk aan dat ik, rijdend vanaf het zuiden op de A2 richting noord, bij Deil de A15 richting Dordrecht/Rotterdam diende te nemen.

Ik zei nog hardop tegen mijzelf - goh ze zijn het met elkaar eens.

Dat duurde slechts tot 50 meter na het nemen van die afslag. De TomTomMan bedacht plotseling dat ik beter een andere route kon nemen en wilde mij subiet de A2 weer op dirigeren. Ik vertelde de TomTomMan dat hij seniel aan het worden was en reed door de A15 op richting Dordrecht. Nog voor Dordrecht wilde de TomTomMan mij met alle geweld de A27 richting Utrecht laten nemen. Mijn bemerking van stadium seniel was juist gebleken. Maar - ter vergoelijking - ik had de TomTomMan ook bewust op een achterstand gewerkt door de updates niet te nemen. Aardig was wel weer dat de TomTomMan de nieuwe tunnels voor Rotterdam/Den Haag niet kende en ik op zijn plattegrond precies kon zien door welk veld ik reed, hoe de oude weg gelopen had en hoe de aansluiting met de oude weg geregeld was.

Ik heb inmiddels geleerd in de stad altijd de WazeVrouw te volgen. Per slot van rekening zorgt zij er prima voor dat ik opbrekingen vermijd en brengt mij meestal vlekkeloos daar waar ik zijn moet. Terwijl de TomTomMan de gewoonte heeft mij recht een opbreking in te sturen om vervolgens zijn schouders op te halen met de bedoeling dat ik het maar verder zelf moet gaan uitzoeken.

Op Nederlands snelwegen kan ik zelf besluiten welke routeplanner ik volg. Met als gevolg geruisloze herplanning bij de TomTomMan dan wel verontwaardigd bliepende herplanning bij de WazeVrouw.

Mijn autoritten zijn een stuk gezelliger geworden met dat vaak ruziënd en chronisch met elkaar van mening verschillend stelletje dat elke rit meereist. Ook omdat de WazeVrouw zo nu en dan roept - pas op, stilstaand voertuig op de vluchtstrook. Waarbij ik toch altijd benieuwd ben of dat een auto met pech zal zijn, een auto van een wegwerker of een auto die snelheidscontroles uitvoert. En de TomTomMan mij opzichtig waarschuwt voor het daar geldende snelheidslimiet en eventueel aanwezige snelheidscontroles, met aangeven hoe hard ik op dat moment rijd.

Mijn besluit is inmiddels genomen.

Lief mijn routeplanner- stelletje.


Bekijk mijn profiel op match4me.nl

geplaatst door Rianne - 2080 keer gelezen


Om te reageren op dit blog moet je lid van Match4me.nl zijn!
Schrijf je gratis in!



<< Startpagina

Over match4me - Privacy - Algemene voorwaarden - Veelgestelde vragen - Contact
Thuiswinkel Keurmerk Veilig Daten

Mobiele site
Android app on Google Play iPhone app on iTunes
© Match4me.nl