Home
Dating voor hoger opgeleide singles
Home Facts & figures Succesverhalen Hoe werkt het?
zondag 15 juli 2018

Bellen

Kantelen (3) was misschien een betere titel geweest voor dit blog. Kantelen (1) ging over elkaar misverstaan, maar toch begrijpen en denken elkaar te begrijpen, terwijl je volkomen langs elkaar heen praat. Net als in de liefde.
Graven (Kantelen 2) ging over spreken wanneer je beter kunt zwijgen en zwijgen wanneer je beter zou kunnen spreken. Net als in de liefde. Een reactie op dat blog betrof het spanningsveld tussen de logische en taalkundige grammatica. En dat inspireerde mij tot het laatste deel van dit drieluikje over taal en liefde.
‘Jongens’, zegt de docent, hij blijft maar jongens zeggen, maar dat komt omdat zijn onderwijzersroots op een basisschool in een beruchte Haagse volkswijk liggen, waar meisjes in die tijd gewoon jongens waren, ‘Jongens’, zegt de docent, ‘hoe vaak moet ik het nog zeggen: niet bellen tijdens de les!’
‘Bellen is toch ook het meervoud van bel?’ Tesfaalem, de Eritreeër is voor zijn doen overdreven wakker op deze laatste ochtend van het schooljaar.
‘Ja, mijn bel is al twee weken kapot. Je moet nu op de deur kloppen.’ Ook Elisabeth, de vrouw uit Sierra Leone lijkt uitgeslapen.
Ahmad, de hoogopgeleide Syriër, die sinds de opmerking van de docent alleen maar drukker in de weer is met zijn telefoon, mengt zich in het gesprek. ‘Mijn docent, ik zie op mijn woordenboekapp, dat bel ook een grote hoeveelheid in een glas betekent en dat je bellen ook kunt blazen. Zo’n woord noem je toch een homofoon?’
Na de vorige twee lessen zit de docent in zijn leercirkel in de fase van bewust onbekwaam, maar dat besef is niet altijd tijdig aanwezig en hij antwoordt: ‘Nou Ahmad, ik weet niet of het belangrijk is om dat te weten, maar zo’n woord noem je geen homofoon en al helemaal geen homofoon. Bellen doe je weliswaar met een telefoon en ik sluit niet uit dat er speciale telefoons voor homo’s zijn, maar zo’n woord noem je een een homoniem.’
‘Mijn docent, wat is een homoniem’, vraagt Tesfaalem. De docent beheerst zich en haalt het beginsel van het zelfontdekkend leren van stal, wat wat behalve een goed principe ook een nuttig principe is, als de docent het zat is. ‘Jullie hebben net aan mij laten horen wat een homoniem is jongens. Denk eens terug aan wat jullie hebben gezegd over het woord bel.’ De cursisten kijken de docent ongelovig aan en er valt een lange pauze. Bij het principe van het zelfontdekkend leren is de docent idealiter de laatste bron. In deze klas is de docent over het algemeen de eerste en enige bron.
‘Goed jongens, een woord met meerdere betekenissen, dat je in elke betekenis hetzelfde schrijft én ook hetzelfde uitspreekt, noem je een homoniem.’ De docent geeft een voorbeeld, wat hij beter achterwege had kunnen laten, omdat het één voorbeeld te veel was. ‘School bijvoorbeeld is een homoniem. Jullie gaan naar een school, maar vissen zwemmen ook in een school.’
‘Dat klopt’, zegt Ahmad, ‘want beneden in de kantine staat een aquarium en daar zwemmen vissen in.’
‘Maar dan is de betekenis toch hetzelfde’, zegt Elisabeth. ‘Nee, natuurlijk niet’, zegt Ahmad, ‘die vissen zwemmen en wij leren Nederlands. Dat is heel iets anders.’ ‘Ja, maar allebei in dezelfde school’, werpt Elisabeth tegen.
Tesfaalem redt de ochtend. ‘Mijn docent, hoe weet ik nou welke betekenis een woord heeft in een zin?’
‘Dat is een uitstekende vraag’, zegt de docent en hij antwoordt: ‘Als Elisabeth zegt, dat haar bel kapot is en dat je moet kloppen, snappen jullie toch allemaal dat we niet op onze telefoon moeten kloppen, als we haar willen bellen? Als ik zeg dat jullie niet moeten bellen in de klas, snappen jullie toch allemaal dat je niet hoeft te kloppen op de deur van het klaslokaal, omdat de bel kapot is? Als ik ‘bel wijn’ zeg, snappen jullie toch allemaal dat je niet wijn moet gaan opbellen? Als ik het over kinderspelletjes en bellenblazen heb, snappen jullie toch allemaal dat je niet in een glas wijn moet gaan blazen. En jullie snappen toch ook allemaal dat vissen niet in een school zwemmen om Nederlands te leren?’
De cursisten keken de docent teleurgesteld aan. Ze begrijpen het direct, maar ze waren zo graag de zomer ingegaan met het gevoel iets begrepen te hebben dat veel moeilijker was om te begrijpen, want zonder dat ze ooit van het woord context hebben gehoord, begrijpen ze, nee, weten ze en hebben ze altijd geweten en begrepen, hun hele leven al, dat betekenis in hoge mate wordt gedefinieerd door context. Net als in de liefde.


Bekijk mijn profiel op match4me.nl

geplaatst door Janszen - 230 keer gelezen

beoordeeld 5/5 (2 Stemmen)

Om te reageren op dit blog moet je lid van Match4me.nl zijn!
Schrijf je gratis in!



<< Startpagina

Over match4me - Privacy - Algemene voorwaarden - Veelgestelde vragen - Contact
Thuiswinkel Keurmerk Veilig Daten

Mobiele site
Android app on Google Play iPhone app on iTunes
© Match4me.nl