Home
Dating voor hoger opgeleide singles
Home Facts & figures Succesverhalen Hoe werkt het?

Inloggen

Nickname:
Wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?

Column december

De sint als heilige van de single

“Men moet zelf grondig over de schrik voor de sexualiteit heen zijn om het verband van Sinterklaas met levensvoorlichting te kunnen zien en positief te kunnen waarderen (…) heel wonderlijk is de genotvolle liefdesdans en de razernij van de beukende knuppel-uit-de-zak. Dit alles is zo wonderlijk dat spotternij hierover bepaald voor de hand ligt”, zo schreef psycholoog Adriaan Dingeman de Groot (1914-2006) in zijn voor zijn persoonlijk leven belangrijkste boek: Sint Nicolaas als Patroonheilige (Noord-Hollandsche uitgeversmaatschappij, 1949).

De onlangs overleden De Groot is vooral bekend als psycholoog van de harde cijfers, als schrijver van Methodologie (1961), grondlegger van de Cito-toets en als de man die het eerste experimenteel onderzoek in de Nederlandse psychologie deed: het denken van den schaker (1946). Daarbuiten was hij voor de Tweede Wereldoorlog ook nog eens een van Nederlands beste schakers.

Maar De Groot had – zoals alle psychologen? – ook een Freudiaanse fascinatie/obsessie. Hij en zijn tweede vrouw, Elsa van Embden, deden enthousiast mee aan de Sinterklaasviering en vertelden in hun gezin de oude Sinterklaasverhalen.

Hen viel op dat veel van die legenden Freudiaans-symbolische motieven van bevruchting en vruchtbaarheid bevatten: de man te paard die over daken rijdt, een knecht met roede en zak. De knecht kruipt in de schoorsteen en strooit uit zijn zak lekkers in het gereedstaande schoentje bij de kachel. Ook is er het beroemde verhaal van de sint die drie maagden van de prostitutie redde door ze geld te geven.
De Groot bracht al deze Sint Nicolaaslegenden in verband met vrijage, huwelijk, vruchtbaarheid, zwangerschap, geboorte en een gezinsleven met kinderen.

Het bleek dat Sint Nicolaas in de late Middeleeuwen de beschermheilige was van mannen en vrouwen die hevig naar een geliefde verlangden; men wendde zich tot hem om een geschikte geliefde te vinden en een huwelijk te bewerkstelligen.

Sint was ook de heilige van de kinderzegen; hij ontfermde zich over kinderloze paren. En wanneer er kinderstemmetjes in huis klonken, dan strooide Sint zoetigheid en bracht geschenken mee. Een tijdlang was het de gewoonte om kinderloze echtparen pepernoten te geven, als hint om te gaan reproduceren
De Groots boodschap luidde:
De Sint was de beschermheer van de liefde, 'onderscheiden in geslachtelijke, familiale, sociale en religieuze zin'. Bovendien, zo vond hij, konden de Sintlegenden een rol spelen bij de seksuele ontwikkeling van het kind. En dat was nodig ook, want “is niet één van de hoofdmoeilijkheden bij de ontplooiing, en de sociale aanpassing van de sexuele behoeften van de enkeling, dat wij - (…) ouders, opvoeders, autoriteiten, geestelijken- er altijd wat vreemd en onhandig tegenover staan.” Het boek werd in Nederland matig ontvangen; het seksuele was een enorm taboe. De Engelse vertaling jaren later, maakte buiten Nederland wel indruk.

Rest nog de vraag waarom alleen het cadeautjes geven aan kinderen is overgebleven… wellicht omdat dat commercieel gezien het interessantste waas. Maar de oude betekenis van het feest zou nu ook interessant kunnen zijn, ik ben benieuwd wanneer de commercie – of de steeds religieuzer wordende consument - dat ontdekt.

donner4

november
column januari
Over match4me - Privacy - Algemene voorwaarden - Veelgestelde vragen - Contact
Thuiswinkel Keurmerk Veilig Daten

Mobiele site
Android app on Google Play iPhone app on iTunes
© Match4me.nl