Home
Dating voor hoger opgeleide singles
Home Facts & figures Succesverhalen Hoe werkt het?

Inloggen

Nickname:
Wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?

Column oktober

De man II

“De westerse man is verworden tot een mietje. Hij voegt zich en hij vindt niks. Hij is de verwekelijking zeer nabij” (Pim Fortuyn, Elsevier, 1996). Het is een aloude klacht, elf jaar later nog steeds actueel. Twaalf Nederlandse vrouwen zijn momenteel in het tv-programma 'From Alaska with love' (RTL-5) op zoek naar een Alaskaanse man. Presentator Roeland Fernhout - en hier komt weer het bekende misverstand van de grote hoeveelheid alleenstaande vrouwen (zie vorige column) - zei erover:“ Ik merk dat zoveel vrouwen nog **steeds vrijgezel zijn. Volgens mij komt dit door wat vrouwen van de hedendaagse man verwachten. De Nederlandse mannen weten niet goed meer hoe ze zich moeten gedragen. Ze worden te soft en gaan allemaal schattig achter de kinderwagen lopen. Er kwamen enorm veel aanmeldingen binnen. Allemaal vrouwen die het buitenlandse avontuur aan willen gaan, op zoek naar een echte stoere man.”

Het datingprogramma, dat binnenkort stopgezet wordt wegens te weinig kijkers, geeft een inkijkje in een groot deel van de problematiek van de man-vrouw-relaties. De man is decennia lang opgeroepen om zijn zachte kanten te laten zien. Hij moet van vrouwen, psychologen een soort beste vriendin worden, empatisch worden, over zijn gevoelens communiceren, het huishouden doen, baby's verzorgen, allemaal dingen waar hij geen zin in heeft, maar hij voegt zich en doet zijn best. Ook de overheid doet hier in alle opzichten - campagnes, wetgeving - aan mee om man en vrouw gelijk te schakelen. Vervolgens vindt de vrouw hem niet meer aantrekkelijk en valt voor een stoere, vaak foute, macho. Wanneer ze een tijd een relatie heeft met zo´n stoere houthakker gaat het haar ook weer vervelen alleen maar huissloof en broedkip te zijn. Er wordt wel gezegd dat mannen in verwarring zijn. Brulapen op een rots noemt filosofe Stine Jensen ze. Ze moeten stoer zijn en tegelijk soft. Metroseksueel of uberseksueel of zo iets, in elk geval iets waarin Stine Jensen en anderen in geloven - en dat niet bestaat: de metroseksueel is uitgevonden door de reclamewereld om meer verzorgingsproducten aan mannen te verkopen.

Hoe dan ook: mannen zouden softer en stoerder moeten zijn. “Mannen zullen hun stereotype eigenschappen een beetje moeten inruilen voor die van vrouwen om een goed huwelijk te krijgen. Het nieuwe ideaal is weliswaar geen watje, maar wel een uiterst communicatieve Brad Pitt achter de kinderwagen”, zoals een deskundige onlangs riep. Pfff... Ik haal maar eens een column aan van ' plaything' (een nickname) die ik op het net las. Deze vrouw zegt het beter zegt dan ik het ooit zou kunnen zeggen. “Ik geloof juist dat het verschil tussen mannen en vrouwen DE formule is voor een goed huwelijk. Ik weet hoe ik zelf ben, zeurderig en klagerig. Ik heb een man naast me nodig die zich gewoon gedraagt als een man. Geen gezeur, geen emotionele problemen. Gewoon een man die thuis komt uit zijn werk, weinig tot niets in het huishouden doet, zich nergens mee bemoeit, rustig afwacht tot het eten op tafel staat. (...)Brad Pitt valt onder de categorie ‘metromannen’. Metromannen zijn mannen die meer in contact staan met hun vrouwelijke kant. Ze zijn meer bezig met hun uiterlijk, durven voor hun gevoelens uit te komen en belangrijker nog ze kunnen die gevoelens ook verwoorden. Een droom die uit lijkt te komen voor veel vrouwen. Hier worden al generaties lang discussies over gevoerd. Mannen moeten meer gaan praten. Nou vrouwen, houdt jullie maar vast. Dit gaat namelijk na een tijdje ook vervelen. Dan kunnen we misschien iets nieuws verzinnen om over te klagen. Dat is immers waar we het beste in zijn klagen.”

** hier een ander misverstand. NOG vrijgezel zijn. Alsof het om kneusjes gaat, overblijvers. Alsof mensen hiervoor en hierna nooit meer iets hebben. Een bizarre uitdrukking van Fernhout (wordt vervolgd)

donner4

september
november
Over match4me - Privacy - Algemene voorwaarden - Veelgestelde vragen - Contact
Thuiswinkel Keurmerk Veilig Daten

Mobiele site
Android app on Google Play iPhone app on iTunes
© Match4me.nl